“Leviatán”: orfebrería narrativa

9788433906342Leviatán es sin duda una pieza de orfebrería narrativa al alcance de pocos escritores. Una historia formada por pequeñas historias engarzadas de manera brillante por Auster, que consigue que el ritmo narrativo no decaiga en ningún momento y crea una obra magnífica que se lee fácilmente, que engancha sin remedio y que deja bastantes reflexiones por el camino.

Hace seis días un hombre volo en pedazos al borde de  una carretera al norte de Wisconsin.” Leviatán es la historia de Benjamin Sachs narrada por Peter Aaron, escritor alter ego del mismo Auster, desde que se conocen en un bar hasta la muerte de Sachs, conocida desde el inicio de la novela. Esta transcurre entre la vida de Aaron y la de Sachs,  ambas narradas por Aaron, para de esa manera ir enseñándonos la relación que ambos mantenían y en última instancia descubrirnos el porqué de la muerte de Sachs. Obviamente, al narrar la historia de Benjamin Sachs, Aaron nos narra también la suya propia, y además Auster consigue al mismo tiempo hacer una reflexión sobre muchísimos aspectos interesantes, desde las relaciones entre amigos o parejas a como enfocar la vida, o hasta qué punto puede uno comprometerse políticamente.

Auster crea un relato auto-concluyente (empieza con la muerte de Sachs, hace un flashback, y acaba con la muerte de Sachs), muy rico en personajes: Benjamin Sachs, Peter Aaron, Fanny Sachs, Maria Turner, etc.. todos ellos con una gran profundidad, sin nada dejado al azar y donde todos ellos tienen sus momentos dentro de la narración. La fortaleza de esos personajes y de sus pequeñas historias es a su vez lo que da consistencia a esa narración que nos sorprende en muchas ocasiones con giros inesperados, y un magnífico desenlace. Cierto es que en algunos momentos las casualidades son muchas y muy importantes, pero parece que eso es un trazo clásico de la literatura de Auster, quizás de manera premeditada.

En todo caso,  una novela muy interesante y una gran manera de introducirse en el mundo de Auster. Aquí queda para acabar una parte de una de las notas que dejó el fantasma de la libertad: “Existimos en el presente sólo en la medida en que ponemos nuestra fe en el futuro.”

Leviatán
Autor: Paul Auster
Editorial: Anagrama
Número de páginas: 269
ISBN: 84-339-0634-8
Precio:  Compactos de Anagrama por 7,50 euros.

12 comentarios en ““Leviatán”: orfebrería narrativa

  1. Oscar dijo:

    Un obra impressionant…pero amb Auster m´ha passat com amb Pearl Jam amb la música, “Ten” está massa alt…i desde la seva publicació no han fet mai res igual…Per mi apart del guió “The Smoke & Blue In the Face”, els millors són els 3 de la “Trilogia de NY” ;la “Música del Azar” (Que és l´únic que no tinc…)..Potser de la darrera època el “Llibre de les Il.usions” o “Brooklyn follies”. Per cert si vols algún, els tinc en Anglès quasi bé tots, no sé si ho has intentat, pero tot i que es complicat per l´argot “Brooklinià”, metabolitzes millor les històries..(I si pots anar al barri de Brooklyn i passar hores com vaig fer jo…molt millor!)

  2. jeffreyabbot dijo:

    Jo vaig començar amb Timbuktú, obra mediocre, per dir alguna cosa, i Leviatán l’havia començat a llegir amb 20 o 21 anys i no se perquè no el vaig acabar. Fa un més me’l vaig endur en un viatge de feina i realment em va enganxar al moment. Ara estic amb El país de las últimas cosas.

    En anglès m’interessen, i tant,e stic acostumat. A veure si muntem aquesta paxanga la propera vegada que pugis per aquí.

  3. sra. saeki dijo:

    Estic llegint el llibre d’articles de l’Isabel Coixet “La vida és un guión”. En el capítol “La decisión de Sophie” parla sobre una de les meves artistes preferides, la Sophie Calle (vaig escriure un post en el meu blog sobre ella). M’he recordat de tu, quan a mig capítol explica que Paul Auster es va inspirar amb la Sophie per un dels personatges de Laviatán. A canvi la Sophie li va demanar que crees un personatge de ficció per a ella. Consistia en una dona que utilitza una cabina de telèfon com a refugi, i hi posa flors, revistes, etc…
    Ara tinc curiositat per llegir aquest llibre i saber qui és la Sophie.

  4. jeffreyabbot dijo:

    Suposo que es el personatge de Maria Turner, perquè és obvi que està inspirat en alguna artista. Leviatán és molt recomanable si t’animes.

  5. sra. Saeki dijo:

    Ja està!
    Em va costar enganxar-me al principi. No acabava d’entendre quin tipo de novel·la tenia al davant. Però de cop m’he enganxat, no podia parar de llegir esperant a saber quants girs més donarien els personatges.
    El personatge de Maria Turner és, en efecte, Shopie Calle. I encara que sembli impossible que algú faci tot el que Auster descriu, és exactament l’obra de Calle. Tot, menys les localitzacions.
    Genial, m’ha encantat, dilluns tornarà a les teves mans!

  6. jeffreyabbot dijo:

    A mi em va passar quelcom similar. Recordo haver-la intentat començar temps enrere i pensar… mmmm…. què és exactament això?

    Però arriba un punt que t’enganxa i ja no t’en pots escapar.

Responder

